Jag har blivit utsatt för en ID-kapning. Vad ska jag göra?

Varje dag blir privatpersoner utsatta för ID-kapningar. Det är så pass vanligt att det numera finns företag som har specialiserat sig på att erbjuda ID-skydd. Här följer ett stort antal tips till dig som har blivit utsatt för en ID-kapning. Som rådgivare till artikeln finns jurister, säkerhetsexperter och myndigheter som har delat med sig av åtgärder som kan rädda dig ur situationen.

Hur vet man att man har råkat ut för en ID-kapning?

Det kan ibland vara svårt att veta huruvida man har råkat ut för en ID-kapning eller inte. Detta är dock de vanligaste tecknen:

Så här gör du om du har blivit ID-kapad

  1. Polisanmäl. Kontakta Polisen på telefonnummer 114 14 (alternativt på Polisens hemsida) och berätta att du har blivit utsatt för en ID-kapning. Berätta exakt vad som har hänt och förklara att du eventuellt kommer in med kompletterande uppgifter (du vet ju trots allt inte hur länge ID-kapningen kommer att pågå). Du kan behöva bifoga en kopia på din polisanmälan om du blir kontaktad av företag som vill ha betalt för varor du inte har beställt, så se till att polisanmäla så snabbt som möjligt!
  2. Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. De fem största kreditupplysningsföretagen (Bisnode, UC, Creditsafe, Syna och Decidas) har en gemensam bedrägerispärr, vilket innebär att du endast behöver spärra ditt personnummer hos en av dessa. Längre ner på sidan finner du kontaktuppgifter till de svenska kreditupplysningsföretagen.
  3. Spärra fakturaköp i ditt namn. Kontakta t.ex. Klarna (en komplett lista finns längre ner på sidan). Meddela att du har blivit utsatt för en ID-kapning och att du inte vill att någon ska kunna beställa varor i ditt namn.
  4. Bestrid betalningskrav. Får du betalningskrav från företag på varor du inte har beställt ska du bestrida dessa. Kontakta företagen, både per telefon och skriftligen, och förklara att det inte är du som har ingått avtalen samt att du bestrider betalningskraven i dess helhet. Du kan även med fördel bifoga en kopia på polisanmälan. Spara kopior på allt du skickar!
  5. Håll koll på din folkbokföring. Det förekommer att bedragare ändrar din folkbokföringsadress för att på så sätt komma över kreditkort och annat som de har beställt i ditt namn. Håll därför koll på din folkbokföringsadress på t.ex. Ratsit. Du kan även kontakta Skatteverket på telefonnummer 0771-567 567 för att få denna information.
  6. Lås brevlådan. Se till att ingen obehörig kommer åt din post. Många företag kräver nämligen att avtal ska bekräftas skriftligen. Genom att låsa din brevlåda ser du till att bedragare inte kommer åt dessa bekräftelsebrev. Kan du inte låsa brevlådan bör du åtminstone kontrollera flera gånger per dag om du har fått post. Längre ner på sidan hittar du information om hur du kan göra för att få viktiga brev digitalt istället.
  7. Spärra dina kort för utlandsköp. Kontakta dina kortutgivare och spärra dina kort för utlandsköp. Det är alltid krångligare att bestrida kortbetalningar som har skett utomlands.
  8. Håll koll på dina kort. Kontrollera lite då och då med din bank att inget nytt kort har beställts. Se till att spärra kort som du inte använder.
  9. Håll koll på kontohändelser. Kontrollera dagligen om okända kontohändelser dyker upp i din internetbank. Om en kontohändelse som du inte känner igen dyker upp bör du kontakta din bank direkt.
  10. Kontrollera dina autogiromedgivanden. I din internetbank kan du se vilka autogiromedgivanden du har aktiverade. Se till att inget nytt autogiromedgivande dyker upp och kontakta din bank om ett okänt autogiromedgivande finns aktiverat.
  11. Dubbelkolla vem du legitimerar dig mot med ditt Bank-ID. När du skriver under någonting med ditt Bank-ID har du säkert sett att du får information om vem du legitimerar dig mot. Dubbelkolla alltid att företaget eller organisationen stämmer innan du skriver in ditt lösenord.

Spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen

För att spärra ditt personnummer behöver du kontakta kreditupplysningsföretagen och aktivera deras bedrägerispärr. Genom att spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen minskar du risken för att en bedragare t.ex. lyckas teckna lån i ditt namn.

Du behöver bara kontakta ett av dessa fem företag:

Dessa fem kreditupplysningsföretag samarbetar med varandra för att erbjuda dig en gemensam bedrägerispärr. Det räcker därför med att kontakta ett av företagen; resterande företag aktiverar också sina bedrägerispärrar inom några timmar. Spärren gäller i 14 dagar. Med en bifogad polisanmälan kan du dock spärra ditt personnummer längre. Kontakta något av företagen för mer information.

Du behöver kontakta alla dessa för att aktivera deras bedrägerispärrar:

De flesta företagen använder sig av något av de fem ovanstående kreditupplysningsföretagen, men för att vara på den säkra sidan kan det vara bra att även kontakta de nedanstående och spärra ditt personnummer.

Få koll på kreditupplysningar

Bisnode tillhandahåller tjänsten Minupplysning. Med tjänsten aktiverad får du ett SMS så fort någon beställer en kreditupplysning på dig från Bisnode. Du kan även ladda ner gratisappen Tink för att få reda på när en kreditupplysning tas på dig genom UC.

Företag och organisationer som bör underrättas

Har du blivit ID-kapad bör du underrätta t.ex. kreditbolag och banker för att på så sätt förhindra att ID-kaparen kan teckna krediter och köpa varor i ditt namn.

Se till att ingen kan betala mot faktura i ditt namn

Kontakta dessa fakturaföretag och se till att ingen kan beställa varor mot faktura i ditt namn.

Andra finansbolag att kontakta

Kontakta dessa företag och se till att ingen kan teckna krediter i ditt namn.

Andra relevanta företag och organisationer att kontakta

Här finns kontaktuppgifter till andra företag som kan hjälpa dig att minimera skadan efter en ID-kapning.

Åtgärder för att underlätta för Polisen

Det är ganska ovanligt att någon misstänkt finns i ett ID-kapningsärende. För att öka sannolikheten att någon blir dömd för att ha kapat din identitet kan du kontrollera följande:

Preventiva åtgärder

För att förhindra att din identitet blir kapad igen finns ett antal åtgärder du kan vidta:

Juridiska frågor och svar

Kan jag bli betalningsansvarig om någon har kapat min identitet?
Har du inte ingått ett avtal blir du givetvis inte betalningsansvarig heller. Problemet är om företaget som du påstås ha ingått avtal med har någon form av bevis, t.ex. om en bedragare har kommit över en avtalsbekräftelse där din påstådda signatur finns. Det är i så fall du som har bevisbördan och måste bevisa att du inte har ingått avtalet, vilket blir väldigt svårt. Av den anledningen kan det tyvärr sluta med att du blir betalningsskyldig trots att du har råkat ut för en ID-kapning. Du kan dock vara berättigad till ersättning från din hemförsäkring om du tvingas betala. Kontakta ditt försäkringsbolag för att få mer information.
Är det kriminellt att kapa någons identitet?
Ja, sedan den 1 juli 2016 är olovlig identitetsanvändning kriminaliserat (4 kap. 6 b § brottsbalken). Innan dess var bedrägeri givetvis också kriminaliserat. Sedan 1 juli 2016 räcker det dock med att någon använder din identitet och att detta innebär skada eller olägenhet för dig för att denne ska göra sig skyldig till ett brott.
Hur kan jag vara säker på att jag får en kopia om någon tar en kreditupplysning på mig?
Enligt kreditupplysningslagen är kreditupplysningsföretag skyldiga att meddela dig när någon tar en kreditupplysning på dig. Du ska få information om vem som har tagit kreditupplysningen samt vilken information de har lämnat ut.
Går det att skydda sig fullt ut mot ID-kapningar?
Nej, tyvärr inte. Dagens samhälle bygger i många fall på att företag du handlar med litar på att du uppger korrekta personuppgifter. Det finns ingen möjlighet för företagen att vara 100 % säkra på att du verkligen är du. Så länge företag och myndigheter vill erbjuda enkla och snabba tjänster till dig som konsument kommer detta att ske på bekostnad av säkerheten. Det finns krav på att personuppgiftsbehandling måste vara säker, men detta innebär inte att företagen och myndigheterna måste garantera att det inte finns någon som helst möjlighet för en ID-kapare att utnyttja deras tjänster i ditt namn. Det går dock att minimera risken för att utsättas för ID-kapningar (se ovan).

Mer information


Senast granskad 2017-07-24