Hur bestrider man en faktura?
Har du fått en felaktig faktura? Då ska den bestridas. Hur du ska göra varierar och beror på vad som har blivit fel.
Jag har inte beställt någonting
Har du inte beställt någonting alls men ändå fått en faktura ska fakturan bestridas i dess helhet.
- Kontakta företaget, både per telefon och skriftligen (gärna per mail), och förklara att du har fått en felaktig faktura som du inte tänker betala.
- Vi föreslår att du skriver följande i din skriftliga bestridan: "Faktura [X] bestrides i dess helhet på grund av att jag och [FÖRETAGET] inte har ingått avtal.".
- Om du inte har varit i kontakt med företaget alls bör du också upprätta en polisanmälan genom att ringa 114 14. Det är nämligen brottsligt att skicka bluffakturor! I din bestridan kan du även nämna att en polisanmälan har gjorts.
- Du behöver inte utnyttja din ångerrätt även om du 14 dagars ångerrätt; du har ju inte beställt någonting alls och har således inget avtal att ångra!
Jag har visserligen beställt någonting från företaget, men fakturan är felaktig
Om priset är felaktigt eller om du har fått fler varor än du egentligen beställt ska du också bestrida fakturan.
- Kontakta företaget, både per telefon och skriftligen, och förklara att fakturan du har fått inte motsvarar er överenskommelse.
- Detta kan du skriva i din skriftliga bestridan: "Faktura [X] bestrides på grund av att [Y] är felaktigt. Vår egentliga överenskommelse var [Z]. Emotser kreditering av faktura [X] och en ny faktura. Ingen betalning kommer att ske förrän den nya fakturan är mig till handa.".
Jag tackade nej i telefonen men fick en faktura ändå
Du har inte ingått avtal och ska även i detta fall bestrida fakturan i dess helhet.
- Kontakta företaget per telefon och skriftligen och förklara att du bestrider fakturan eftersom du inte har ingått något avtal.
- Detta kan du skriva i din skriftliga bestridan: "Faktura [X] bestrides i dess helhet på grund av att jag och [FÖRETAGET] inte har ingått avtal.".
- Om du misstänker att detta utgör ett bedrägeriförsök bör du också upprätta en polisanmälan genom att ringa 114 14. I din bestridan kan du nämna att en polisanmälan har gjorts.
Ett erbjudande som är utformat som en faktura innebär givetvis att inget avtal finns såvida du inte tackar ja till erbjudandet.
- Läs papperet noga för att säkerställa att det verkligen är ett erbjudande och inte en faktura. Är du helt säker på att det enbart är ett erbjudande behöver du inte bestrida fakturan.
- Den här typen av marknadsföring kan vara otillåten. Kontakta Konsumentverket för att eventuellt göra en anmälan.
- Spara papperet, men gör någon form av markering så att du vet att du fakturan inte ska betalas.
Om du får krav från inkassoföretag eller Kronofogden
Det är viktigt att du även bestrider krav från inkassoföretag och Kronofogden. Detta gör du genom att kontakta inkassoföretaget respektive Kronofogden, åter igen både per telefon och skriftligen, och förklara vad som har skett. Inkassoföretagen driver inte in pengar som du och företaget tvistar om; detsamma gäller Kronofogden.
Viktiga saker att komma ihåg
- Spara alltid fakturorna du får.
- Spara kopior på allt du skickar till företaget.
- Om du tror att du har utsatts för ett bedrägeriförsök bör du upprätta en Polisanmälan.
- Bestrid ALLTID! Om du inte bestrider fakturan kan företaget som har skickat fakturan debitera dröjsmålsränta och andra förseningsavgifter.
Artikeln granskades senast 2019-05-10.
Viktor SvenssonJur. stud. vid Lunds universitet
Viktor Svensson studerar juridik vid Lunds universitet och har bl.a. arbetat som juridisk rådgivare. Han är delägare på Veloxia där han ansvarar för utveckling av privatekonomiska tjänster.