Hur bestrider man en faktura?

Har du fått en felaktig faktura? Då ska den bestridas. Hur du ska göra varierar och beror på vad som har blivit fel.

Jag har inte beställt någonting

Har du inte beställt någonting alls men ändå fått en faktura ska fakturan bestridas i dess helhet.

Jag har visserligen beställt någonting från företaget, men fakturan är felaktig

Om priset är felaktigt eller om du har fått fler varor än du egentligen beställt ska du också bestrida fakturan.

Jag tackade nej i telefonen men fick en faktura ändå

Du har inte ingått avtal och ska även i detta fall bestrida fakturan i dess helhet.

Jag har fått ett erbjudande utformat som en faktura

Ett erbjudande som är utformat som en faktura innebär givetvis att inget avtal finns såvida du inte tackar ja till erbjudandet. 

Om du får krav från inkassoföretag eller Kronofogden

Det är viktigt att du även bestrider krav från inkassoföretag och Kronofogden. Detta gör du genom att kontakta inkassoföretaget respektive Kronofogden, åter igen både per telefon och skriftligen, och förklara vad som har skett. Inkassoföretagen driver inte in pengar som du och företaget tvistar om; detsamma gäller Kronofogden.

Viktiga saker att komma ihåg

  1. Spara alltid fakturorna du får.
  2. Spara kopior på allt du skickar till företaget.
  3. Om du tror att du har utsatts för ett bedrägeriförsök bör du upprätta en Polisanmälan.
  4. Bestrid ALLTID! Om du inte bestrider fakturan kan företaget som har skickat fakturan debitera dröjsmålsränta och andra förseningsavgifter.

Mer information


Artikeln granskades senast 2019-05-10.

Viktor Svensson Viktor Svensson
Jur. stud. vid Lunds universitet

Viktor Svensson studerar juridik vid Lunds universitet och har bl.a. arbetat som juridisk rådgivare. Han är delägare på Veloxia där han ansvarar för utveckling av privatekonomiska tjänster.