Hur man betalar en faktura
Fakturor innehåll ofta en hel del information. På fakturan finns många olika begrepp som ibland kan vara lite svåra att förstå sig på, inte minst för den som är ung och just börjat bekanta sig med vuxenvärlden och äldre personer som inte är helt sålda på idén att betala fakturor digitalt. Vad är till exempel ett OCR-nummer och ett plusgiro? Det är inte ovanligt att man har många frågor kring betalning av fakturor, men ingen att ställa dessa till.
Här kommer vi därför reda ut de vanligaste begreppen.
Faktum är att det är enklare att betala sina fakturor än vad många tror, och det går att göra detta på antingen traditionellt vis (på ditt lokala bankkontor) eller med hjälp av en internetbank. Idag är det vanligast att man gör sina fakturabetalningar via sin internetbank. För några år sedan dominerade dock det traditionella sättet att betala räkningar: via särskilda blanketter på banken. Det går förvisso fortfarande att göra detta, men möjligheten har börjat begränsas i takt med att fakturabetalning via internet har blivit allt vanligare.
Vad är skillnaden mellan en faktura och en räkning?
En räkning och en faktura är i själva verket samma sak: en lista på produkter eller tjänster som har levererats till dig. På fakturan framgår kostnaderna för dessa. Det kan till exempel röra sig om en hyresräkning, en faktura för bilförsäkringen eller en faktura för någon produkt du har köpt.
Vad betyder de olika begrepp som förekommer på min faktura?
En faktura kan vara utformad på flera olika sätt. Den kan vara handskriven på en bit papper, ihopknåpad i en ordbehandlare eller framtagen med hjälp av en särskild mjukvara. De flesta fakturor följer dock en viss stil.
De 6 begrepp som är viktigast att känna till, och som ska finnas med på din faktura, är följande:
- Fakturadatum (även kallat utskriftsdatum) - Fakturadatumet är det datum då den faktura du håller i handen har skrivits ut och skickats till dig. Förfallodatumet beräknas generellt sett utifrån detta datum.
- Förfallodag - Förfallodagen är den sista dag på fakturabeloppet ska vara mottagaren tillhanda. Om du inte betalar din räkning i tid, riskerar du att påföras påminnelseavgifter och i förlängningen inkassoavgifter. Värt att notera är att det ofta tar cirka 2-3 bankdagar från det att du har gjort din betalning tills dess att de är tillgängliga för mottagaren. Det är upp till dig att säkerställa att betalningen når fram i tid.
- Fakturabelopp - Fakturabeloppet är det belopp du ska betala för de produkter eller tjänster som specificeras på fakturan. Det kan röra sig om totalsumman för produkterna/tjänsterna eller en delsumma, beroende på om du har mottagit en månadsfaktura för delbetalning eller ej. Det kan även specificeras vilket som är det lägsta beloppet du kan betala, d.v.s. den lägsta möjliga summa som du kan välja att betala före fakturans förfallodatum.
- Plusgironummer/bankgironummer - Ett plusgironummer eller bankgironummer är numret på det konto som mottagaren har valt att motta betalningen pǻ. Det är till detta nummer du skickar pengarna för fakturan. Även om ett plusgiro och ett bankgiro har samma funktion, är skillnaden mellan dessa att bankgirot ägs av Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken, Skandiabanken, Danske Bank och Länsförsäkringar, medan plusgirot ägs av enbart Nordea. Plusgirot kallades tidigare för postgirot, men bytte namn under 2005.
- Fakturanummer - Fakturanumret är en siffra som är unik för fakturan. Det främsta syftet med fakturanumret är att det företag som har utfärdat fakturan ska kunna identifiera densamma i sitt system.
- Betalningsmottagare - Betalningsmottagare är det företag som mottar betalningen av fakturan. Det är generellt sett detta företag som har skickat dig fakturan, men det kan även vara en annan aktör som hanterar företagets betalningar. Klarna är ett exempel på en sådan aktör.
- IBAN - IBAN står för internationellt bankkontonummer. IBAN-numret används i samband med internationella banköverföringar, framför allt inom Europa. Det används då för att identifiera mottagarens bankkontonummer. I vissa fall kan även ett BIC-nummer krävas. BIC är en förkortning för Business Identifier Code, och används för att identifiera den bank som överföringen görs till.
- OCR-nummer eller meddelande - OCR-numret påminner om fakturanumret på så sätt att det är ett unikt nummer som identifierar de pengar som överförs från din bank till mottagaren, samt vilken räkning betalningen avser. Det är av stor vikt att OCR-numret är rätt när du gör din betalning. Dessa nummer kan ofta vara ganska långa och det är därför lätt att missa någon siffra.
Hur gör jag för att betala en faktura på nätet?
Exakt hur du går tillväga för att betala en faktura via din internetbank varierar något beroende på vilken bank du är kund hos, men principen är densamma: du går till den sida där du gör betalningar och fyller i följande uppgifter:
- Från konto - Detta är det konto som den aktuella summan ska dras från.
- Till konto - Som du säkert redan listat ut är detta det konto som summan ska överföras till, d.v.s. det plusgironummer eller bankgironummer som framgår på fakturan.
- Summa - Här fyller du i den summa som mottagaren enligt fakturan begär att du ska betala. Det är viktigt att betala det exakta beloppet, inklusive ören.
- Datum för överföring - Överföringsdatumet är det datum då beloppet ska finnas på mottagarens konto. Detta datum bör således vara senast förfallodatumet.
- OCR-nummer eller meddelande - Slutligen fyller du i det OCR-nummer som anges på fakturan. I vissa fall använder sig inte mottagaren av denna funktion och du kan då istället ange ett meddelande. Det är med hjälp av OCR-numret eller meddelandet som mottagaren identifierar att betalningen kommer från dig.
Slutledning
Det är förvisso fortfarande möjligt att betala fakturor på andra sätt än via sin internetbank, men dessa möjligheter kommer inom en snar framtid att bli allt mer begränsade. Genom att följa ovanstående steg kommer du med lätthet kunna betala de fakturor som hamnar i din brevlåda, mejl eller digitala brevlåda.
Vidare läsning
Artikeln granskades senast 2018-11-11.
Jakob ThorseliusMarknadschef på Veloxia
Jakob Thorselius är marknadschef och redaktör på Veloxia. Jakob har flera års erfarenhet av att förmedla kunskap om privatekonomi till allmänheten.