Hemförsäkring - allt du behöver veta

Det finns ingen svensk lag som kräver att du ska ha en hemförsäkring. Fördelarna med att försäkra hemmet är dock så många att i alla fall 95 procent av befolkningen i Sverige har tecknat detta grundläggande försäkringsskydd. En hemförsäkring är en form av försäkringspaket som kan ge ersättning ifall ditt hem skulle råka ut för till exempel en brand- och vattenskada eller om dina saker skulle bli stulna. Förutom egendomsskydd ingår reseskydd, ansvarsskydd, rättsskydd och överfallsskydd i försäkringen. För att göra det lättare för dig att välja rätt hemförsäkring har vi samlat försäkringar från olika försäkringsbolag i en lista här nedanför. Få reda på priser och vad som ingår!
Rekommendation: Jämför fler hemförsäkringar hos Försäkringarna.se. Där finner du en uppdaterad lista med recensioner för varje försäkringsbolag.

Hemförsäkringen är anpassad efter ditt boende

hemförsäkringBor du i hyresrätt, bostadsrätt, radhus eller i villa? Försäkringsbolagen där du kan teckna en hemförsäkring har försäkringar som är anpassade efter din boendeform och dina behov. Om du bor i en hyresrätt brukar det räcka med en vanlig hemförsäkring. Om du däremot bor i en bostadsrätt, ett radhus eller i en villa behöver du dessutom teckna en särskild försäkring för din bostad. Försäkringsbolagen hjälper dig att hitta rätt skyddspaket.

Så väljer du rätt hemförsäkring i 3 enkla steg

1. Börja alltid med att komma fram till vilken typ av hemförsäkring och tilläggsförsäkringar du behöver. Bor du i hyresrätt eller villa? Din boendeform kommer påverka ditt val. Läs mer om vad som ingår i försäkringspaketet under rubrikerna ”Det här ingår i en vanlig hemförsäkring” och ”Vanliga frågor och svar om hemförsäkringar”.
  2. Fortsätt alltid med att jämföra olika försäkringsbolags priser före du bestämmer dig för vilken hemförsäkring du vill satsa på. Det kan förekomma stora prisskillnader mellan försäkringsbolagen, så det gäller att skaffa dig en bra överblick. Ta en titt i vår lista med prisjämförelser här nedanför!
  3. Teckna din hemförsäkring. För att teckna försäkringen kan du surfa in till försäkringsbolagets hemsida från listan med försäkringsbolag här nedanför. Du kan även ringa till försäkringsbolagets kundtjänst för att få hjälp.

Det här ingår i en vanlig hemförsäkring

Från Trygg Hansa till Folksam – det här ingår i alla vanliga hemförsäkringar hos försäkringsbolag:

Hemförsäkringen ska anpassas efter din boendeform

Din hemförsäkring ska anpassas efter din boendeform och dina behov. Det ingår olika saker i de försäkringspaket som gäller hyresrätt, villa och så vidare. Här följer några exempel på olika hemförsäkringspaket du kan teckna:

Skaffa tilläggsförsäkringar för ett mer heltäckande skydd

Förstärk hemförsäkringens skydd genom att skaffa tilläggsförsäkringar. Du bör framför allt komplettera skyddet med en så kallad drulleförsäkring (allriskförsäkring). Denna allriskförsäkring ger ett bra skydd mot skador du själv råkar göra på prylarna därhemma. Sådana skador kan innebära allt från en trasig mobilskärm till en söndrig soffa. Du kan även välja till utökat reseskydd, sjuk- och olycksfallsförsäkringar för alla familjemedlemmar, utökad byggnadsförsäkring och så vidare. Klicka dig vidare till försäkringsbolagens webbplatser från listan här ovanför för att få reda på mer om tilläggsförsäkringar.

Vanliga frågor & svar

Måste jag ha en hemförsäkring?
Både nej och ja. Det finns ingen svensk lag som säger att du måste ha en hemförsäkring. Utan denna mest grundläggande försäkring står du dock utan skydd ifall något skulle hända dig eller ditt hem. Det är stor skillnad på att betala en eller två tusenlappar om året och att behöva betala tusentals eller hundratusentals kronor ifall en olycka skulle ske.
Vilka personer omfattar hemförsäkringspaketet?
En hemförsäkring gäller oftast för alla i ett hushåll och som är skrivna på samma adress. Några få försäkringsbolag har som krav att de som täcks av hemförsäkringen ska ha samma familjeband och några att alla personer som är folkbokförda på adressen ska skrivas in i avtalet. Om du har barn under 18 år brukar de per automatik räknas in i avtalet.
Hur byter jag hemförsäkring?
Ditt hemförsäkringsavtal brukar gälla ett år i taget. Under detta år kan du inte byta hemförsäkring. Du kan dock säga upp din försäkring i förtid ifall du exempelvis ska byta bostadstyp och just den försäkring du har inte längre är giltig.
Vilken typ av hemförsäkringspaket ska jag välja?
Du ska välja ett hemförsäkringspaket som avser din boendeform. Om du bor i en hyresrätt ska du ha en vanlig hyresrättsförsäkring, om du bor i en bostadsrätt en bostadsrättsförsäkring och så vidare.
Vad täcker hemförsäkringen?
Din hemförsäkring täcker vanligen saker som du personligen äger, hyr eller lånar för att kunna bruka dem privat. Dessa saker avser bland annat möbler, kläder, teknikprylar och vitvaror.
Vad kostar en hemförsäkring?
Beroende på i vilket län du bor och vilken bostadstyp du har kan en hemförsäkring kosta från drygt tusen kronor till nästan uppemot två tusen kronor. Priserna kan också variera kraftigt från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Se till att jämföra priserna i listan ovanför!

Artikeln granskades senast 2019-12-30.