Guide: Hur man betalar en faktura

Fakturor innehåll ofta en hel del information. På fakturan finns många olika begrepp som ibland kan vara lite svåra att förstå sig på, inte minst för den som är ung och just börjat bekanta sig med vuxenvärlden och äldre personer som inte är helt sålda på idén att betala fakturor digitalt. Vad är till exempel ett OCR-nummer och ett plusgiro? Det är inte ovanligt att man har många frågor kring betalning av fakturor, men ingen att ställa dessa till.

Här kommer vi därför reda ut de vanligaste begreppen.

Faktum är att det är enklare att betala sina fakturor än vad många tror, och det går att göra detta på antingen traditionellt vis (på ditt lokala bankkontor) eller med hjälp av en internetbank. Idag är det vanligast att man gör sina fakturabetalningar via sin internetbank. För några år sedan dominerade dock det traditionella sättet att betala räkningar: via särskilda blanketter på banken. Det går förvisso fortfarande att göra detta, men möjligheten har börjat begränsas i takt med att fakturabetalning via internet har blivit allt vanligare.

Vad är skillnaden mellan en faktura och en räkning?

En räkning och en faktura är i själva verket samma sak: en lista på produkter eller tjänster som har levererats till dig. På fakturan framgår kostnaderna för dessa. Det kan till exempel röra sig om en hyresräkning, en faktura för bilförsäkringen eller en faktura för någon produkt du har köpt.

Vad betyder de olika begrepp som förekommer på min faktura?

En faktura kan vara utformad på flera olika sätt. Den kan vara handskriven på en bit papper, ihopknåpad i en ordbehandlare eller framtagen med hjälp av en särskild mjukvara. De flesta fakturor följer dock en viss stil.

De 6 begrepp som är viktigast att känna till, och som ska finnas med på din faktura, är följande:

Hur gör jag för att betala en faktura på nätet?

Exakt hur du går tillväga för att betala en faktura via din internetbank varierar något beroende på vilken bank du är kund hos, men principen är densamma: du går till den sida där du gör betalningar och fyller i följande uppgifter:

  1. Från konto - Detta är det konto som den aktuella summan ska dras från.
  2. Till konto - Som du säkert redan listat ut är detta det konto som summan ska överföras till, d.v.s. det plusgironummer eller bankgironummer som framgår på fakturan.
  3. Summa - Här fyller du i den summa som mottagaren enligt fakturan begär att du ska betala. Det är viktigt att betala det exakta beloppet, inklusive ören.
  4. Datum för överföring - Överföringsdatumet är det datum då beloppet ska finnas på mottagarens konto. Detta datum bör således vara senast förfallodatumet.
  5. OCR-nummer eller meddelande - Slutligen fyller du i det OCR-nummer som anges på fakturan. I vissa fall använder sig inte mottagaren av denna funktion och du kan då istället ange ett meddelande. Det är med hjälp av OCR-numret eller meddelandet som mottagaren identifierar att betalningen kommer från dig.

Slutledning

Det är förvisso fortfarande möjligt att betala fakturor på andra sätt än via sin internetbank, men dessa möjligheter kommer inom en snar framtid att bli allt mer begränsade. Genom att följa ovanstående steg kommer du med lätthet kunna betala de fakturor som hamnar i din brevlåda, mejl eller digitala brevlåda.

Vidare läsning


Senast granskad 2017-10-31