Vad händer om butiken går i konkurs?

Med internethandelns framväxt har förskottsbetalningar blivit vanligare. Du är säkerligen själv en av många som har köpt en pryl med ditt kort för att sedan vänta några arbetsdagar på att få den levererad. Om butiken går i konkurs får man väl ändå sin vara? Eller vad gäller egentligen?

Huvudregeln är att du inte har rätt till varan om den inte har levererats

Frågan om vem som har rätt till ett konkursdrabbat företags egendom besvaras inom ett särskilt rättsområde: sakrätt. Är det kunderna, som har köpt varor som de ännu inte har fått levererade, som har fått sakrättsligt skydd (dvs. rätt att få sin vara)? Eller är det företagets leverantörer, som ännu inte har fått betalt för materialet de har levererat? Oftast innebär en konkurs att alla inte kan få betalt, och därför måste vissa borgenärer (de som ska få betalt) prioriteras bort. En grundläggande sakrättslig princip är den så kallade traditionsprincipen. Principen innebär att sakrättsligt skydd uppstår först när varan har traderats (ett sånt där härligt juristord som betyder att varan har bytt innehavare). Frågan är alltså om varan har kommit i köparens besittning. I så fall kan ingen kräva att få tillbaka varan. Så om varan fortfarande ligger kvar i köparens lager är det alltså tyvärr oftast kört. Din vara kommer istället att säljas till någon annan för att betala av säljarens skulder. Du behöver istället vända dig till konkursförvaltaren och hoppas på att det finns pengar för att kompensera dig.

Konsumenter är dock lite mer skyddade vid säljarens konkurs

Huvudregeln - alltså traditionsprincipen - gäller även för konsumenter som handlar från näringsidkare, men i vissa fall kan konsumenterna ändå skyddas mot säljarens borgenärer trots att varan finns kvar hos säljaren. I så fall krävs att säljaren har tydliggjort att varan är avsedd för köparen, t.ex. genom att lägga varan i en kartong med en etikett på där köparens namn står (49 § konsumentköplagen). Om säljaren har gjort detta före konkursbeslutet har köparen rätt att få ut sin vara från konkursboet. Om varan ligger bland alla andra likadana varor i säljarens lager kommer de lite mer konsumentvänliga reglerna dock inte att tillämpas, vilket innebär att pengarna tyvärr går förlorade i de flesta fallen.

Hur skyddar man sig mot säljarens konkurs?

Det bästa är att inte betala i förskott. Har du möjlighet bör du välja att betala mot faktura först när varan har levererats. I så fall kommer du inte att behöva betala om varan inte dyker upp.

Artikeln granskades senast 2018-11-11.

Viktor Svensson Viktor Svensson
Jur. stud. vid Lunds universitet

Viktor Svensson studerar juridik vid Lunds universitet och har bl.a. arbetat som juridisk rådgivare. Han är delägare på Veloxia där han ansvarar för utveckling av privatekonomiska tjänster.