Har jag alltid rätt till öppet köp?

Det är en vanlig missuppfattning att alla konsumenter har rätt till öppet köp när de köper varor i en butik. Missuppfattningen beror troligtvis på att många butiker använder sig av öppet köp i någon form, men faktum är att lagen inte kräver att butiker ska erbjuda konsumenter öppet köp. Detsamma gäller den generella bytesrätten, dvs. en rättighet för dig som konsument att byta ut din vara mot en ny vara utan att ha några särskilda skäl för det.

Rätt till öppet köp måste du och butiken avtala om

Eftersom lagen inte erbjuder dig som konsument öppet köp per automatik måste du och butiken komma överens om öppet köp. Vanligtvis görs detta genom att butiken på ett eller annat sätt berättar för dig att du har rätt till öppet köp. Om du inte är helt säker på om du har rätt till öppet köp eller inte bör du fråga om detta innan du betalar. Framgår det inte på ditt kvitto att du har öppet köp kan det även vara lämpligt att be kassabiträdet att skriva detta på ditt kvitto. Det bör också framgå hur länge denna rätt gäller.

Vid rea är det vanligt att ingen rätt till öppet köp finns

I normala fall är det vanligast att butiker erbjuder öppet köp. När du köper en vara på rea är det dock vanligast att ingen rätt till öppet köp finns. Du bör därför vara lite extra försiktig när du köper en vara på rea. Undersök varan noggrant innan du betalar för den.

Du behöver inte acceptera en felaktig vara

Även om ingen rätt till öppet köp finns behöver du som konsument självklart inte acceptera en felaktig vara. Om du t.ex. köper en tröja som visar sig ha en stor reva i ryggen kan du alltid reklamera köpet och kräva att få felet åtgärdat eller att få en ny vara (26 § konsumentköplagen). Sker inte detta inom rimlig tid har du även rätt att häva avtalet, dvs. lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka (28 § konsumentköplagen). Denna rätt har du om du reklamerar köpet inom tre år från att du mottog varan (23 § 3 st. konsumentköplagen).

Senast granskad 2017-06-25